Utslag/Eksem

Hittade utslag på mig för ett tag sen, en på jobbet (som är utbildad sjuksköterska) sa att det var ringorm, så jag gogglade ringorm

Ringorm eller revorm är en svampinfektion som bildas av en trådsvamp som finns hos många djur. Oftast är det lantbrukare och djuruppfödare som får ringorm. Även barn som har nära kontakt med husdjur, speciellt marsvin, kan få den. Ringorm överförs nästan alltid från djur till människa. Marsvin, katter och kor är vanligast. I vissa fall kan smitta överföras mellan människor.

Jag är inte lantbrukare och känner ingen som har marsvin och tror inte att våra fiskar smittas direkt. Har dock varit nära katter, men då borde andra som också varit nära katterna få utslag.

Älskling var på apoteket då jag jobbade och fick Lamisil, men inget har hänt, det kliar en massa fortfarande och utslagen har inte försvunnit. Har tid på Tranebergsvårdcentral nu 10.15 får se vad de säger.

Tjingeling♥

Kommentarer:

1 Helena:

skriven

Jag har också haft ringorm ju fast nu var det ett tag sen. Men jag fick någon salva på apoteket som man skulle smörja in morgon och kväll i 10 dagar och det gick bort. Man får bara ha lite tålamod.

Kommentera här: